Open Access
Presidency of Religious Affairs in the 1960s: The Pains of the Path of Institutionalization
Mehmet Talha Paşaoğlu1*
1Samsun University, Samsun, Turkey
* Corresponding author: pasaoglu@gmail.com

Presented at the 4th International Symposium on Innovative Approaches in Social, Human and Administrative Sciences (ISAS WINTER-2019 (SHS)), Samsun, Turkey, Nov 22, 2019

SETSCI Conference Proceedings, 2019, 11, Page (s): 80-86 , https://doi.org/10.36287/setsci.4.8.014

Published Date: 23 December 2019    | 1180     6

Abstract

The course of the relationship between religion and politics after the coup of 27 May and throughout the 1960s is linked to the institutional identity and institutionalization process of the Presidency of Religious Affairs. After a brief narrative of institutional history, this study will demonstrate the direct relationship between internal and external developments and active political life throughout the 1960s. Although legal regulations and official discourses were effective in the context of the establishment of the institutional identity of the Presidency of Religious Affairs, the institution remained in the midst of political debate throughout the 1960s. The institution, which was under the influence of politicization and polarization atmosphere, was revealed in the light of the official Assembly records and press reports after the 1960 coup.

Keywords - institutionalization, politization, religion-politics relations

References

[1]633 Sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanun, Resmî Gazete: 2.7.1965, S. 12038.
[2] Cumhuriyet, “Diyanet İşlerinde Neler Oluyor?”, 22 Eylül 1965, s. 1.
[3] Jaschke, Gotthard, Yeni Türkiye’de İslamlık, Bilgi Yayınevi, Ankara 1972.
[4] Kaynar, M. Kaan, “Yetmişler Türkiye’sine Altmışlı Yıllardan Bakmak”, Türkiye’nin 1960’lı Yılları, İletişim Yayınları, İstanbul 2018, ss. 1091-1108.
[5] Mardin, Şerif, Türkiye’de Din ve Siyaset: Makaleler III, İletişim Yayınları, İstanbul 2017.
[6] Milliyet, “Bir Atatürk büstü daha parçalandı”, 25 Nisan 1966, s. 1
[7] Milliyet, “Bir defadan fazla Hacca gidilmemesi istendi”, 21 Mayıs 1965, s. 2.
[8] Milliyet, “Din adamları kontrolsüz”, 25 Haziran 1965 s. 3.
[9] Milliyet, “Diyanet sitesinin adından “Devrim” kelimesi çıkarıldı”, 12 Haziran 1967 s. 3.
[10] Milliyet, “Elmalı’nın azil kararnamesi Sunay’ı bekliyor”, 11 Ekim 1966 s. 1
[11] Milliyet, “Elmalı için Meclise sözlü soru verildi”, 22 Eylül 1966 s. 1.
[12] Milliyet, “Elmalı yardımcısı için verilen emri yerine getirmedi”, 26 Eylül 1966 s. 3.
[13] Milliyet, “İbrahim Elmalı Nurculuğa karşı kitabı toplattı”, 26 Eylül 1966 s. 1.
[14] Milliyet, “İnönü: ‘Bunlar Mürtecidir’”, 4 Haziran 1966, s. 1.
[15] Milliyet, “Minarelerdeki hoparlörler kaldırılmayacak”, 20 Temmuz 1965, s. 3.
[16] Milliyet, “Nurcu’lar hakkında Sunaya rapor verildi”, 15 Ekim 1967 ss. 1-7.
[17] Milliyet, “Nurculuk Sanıkları”, 21 Haziran 1967 s. 7.
[18] Milliyet, “Özgüneş: “Diyanet İşleri, Nurcuların karargâhı olmuş””, 28 Nisan 1971, s. 1.
[19] Milliyet, “Sezgin “Din politikaya âlet edilemez” dedi”, 29 Kasım 1966 s. 7.
[20] sMilliyet, “Tunagür de nur âyinlerine katılmış”, 21 Eylül 1971, s. 9.
[21] Milliyet, “Ürgüplü ile Mehmet Altınsoy’un Arası Açıldı”, 14 Eylül 1965, s. 1.
[22] Sözcü, “Eski Diyanet İşleri Başkanı Görmez’den Flaş Açıklamalar”, www.sozcu.com.tr/2018/gundem/eski-diyanet-isleri-baskani-gormezden-flas-aciklamalar-2528162/, (12.11.2018).
[23] Üçüncüoğlu, Erden, “Devletin Sinsice (!) Ele Geçirilmesi”, erdenucuncuoglu.net/devletin-sinsice-ele-gecirilmesi/, (12.11.2018).

SETSCI 2024
info@set-science.com
Copyright © 2024 SETECH
Tokat Technology Development Zone Gaziosmanpaşa University Taşlıçiftlik Campus, 60240 TOKAT-TÜRKİYE